اسلام و قانون چند همسری
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
دو شنبه 30 آذر 1394برچسب:, :: 18:27 :: نويسنده : ریحانه
 

  یکی دیگر از قوانین حکیمانه اسلام این است که به مردان اجازه داده بیش از یک همسر اختیار کنند .

برخی براسلام اشکال گرفته و می گویند که اسلام در این قانون احساسات و عواطف زن را در نظر نگرفته و آن را جریحه دار کرده است.

 پاسخ: تدابیر خداوند در قانونگذاری همیشه حکیمانه است .

 برخی از حکمت هایی که ضرورت چند همسری برای مردان را ایجاب می کنند :

1.   زن ومرد از نظر خلقت تفاوتهایی با یکدیگر دارند از جمله این که نیازهای غریزی مردان به طور طبیعی بیش از زنان است ، بنا براین محال است که خداوند حکیم نیازی را در درون بشر نهاده باشد اما پاسخی مناسب برای آن در عالم خارج  قرار نداده باشد.

2.   از طرفی تعداد زنان بیشتر از مردان است یعنی مردان به دلایلی از جمله جنگ ، تصادفات رانندگی و .. مرگ و میرشان  بیشتر از زنان است در نتیجه برای ایجاد تعادل در جامعه ضرورت چند همسری مردان بیشتر احساس می شود .

 البته اسلام در کنار این اجازه شرایطی را نیز برای آن عنوان کرده است از جمله اینکه رعایت عدالت ببین همسران را شرط مجوز آن دانسته اند و همچنین فرموده اند کسی بدون رعایت این شرط (عدالت)اقدام به اختیار کردن بیش از یک همسرکند از ستمکاران است و مستوجب عذاب الهی .

·    بررسی وضعیت زندگی مشترک در خانواده های غربی با وجود قانون تک همسری.

حال این سؤال پیش می آید که آیا جوامع غربی توانسته اند با منع چند همسری در قانونشان جایگزین مناسبی برای پاسخگویی به این نیازها پیدا کنند ؟

آیا توانسته اند آرامش و استحکام  خانواده را که مدعی اند با قانون چند همسری در اسلام از بین می رود را با قانون تک همسری در خانواده های خود ایجاد کنند ؟

پاسخ روشن است، خیر ، زیرا شیوع  زنا ، افزایش آمار طلاق، فحشا،افزایش روز افزون فرزندان بی والدین و از هم گسیختگی فاجعه بار بنیان خانواده  همچنین تنزل ارزش زن تا حد یک کالا در جوامع غربی خود گویای این واقعیت است؟

چگونه است که عواطف و احساسات زن مسلمان با چند همسری شوهرش در چارچوب قوانین شرعی جریحه دار میشود . اما...

عواطف زن غربی از این همه بی ناموسی و روابط  نامشروع بی حد واندازه شوهرش جریحه دار نمی شود ؟

اسلام زیر بنای زندگی بشر و جامعه  را بر زندگی فکری و عقلی بنا نهاده نه احساسی و عاطفی . هدف اسلام رسیدن به صلاح عقلی در رسوم اجتمایی است نه صلاح احساسات .البته این به معنای بی توجهی اسلام به عواطف زن نیست ، زیرا صفات روحی و عواطف از جهت کمیت و کیفیت با تغییر در تربیت و عادات تغییر می کند .یعنی بستگی دارد به نوع فرهنگی است که زن در آن تربیت می یابد. بر همین اساس تربیت اسلامی زن را به گونه ای بار می آورد که با چنین چیز هایی عواطفش جریحه دار نمی شود.

 

چرا این چند همسری برای زنان وجود ندارد؟

"در کتاب علل الشرایع آمده که امام رضا (ع) در پاسخ به مسائلی که از ایشان پرسیده بودند نوشت : علت اینکه مرد می تواند چهار زن بگیرد ولی زن نمی تواند بیش از یک شوهر داشته باشد این است که مرد اگر چهار زن هم داشته باشد ،فرزندی که هر یک از آنها به دنیا آورد فرزند اوست  ولی زن اگر دو همسر یا بیشتر داشته باشد فرزندی که به دنیا می آورد معلوم نمی شود از کدام شوهر است  و در نتیجه در چنین وضعی هم روابط نسبی  به هم می خورد و هم در ارث اشکال پدید می آید و سرانجام معرفت را تباه می کنند ."    علل الشرایع ج1 ص 504، باب 271

آری اگر زنان بیش از یک همسر داشته باشند اختلاط نسل ایجاد می شود در حالی که در مورد چند همسری مردان این اشکال به وجود نمی آید.

   آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: